MINDA USAHAWAN > NOTA RENGKAS


N1> Saya percaya ada 2 pemangkin utama untuk mengubah nasib saya. Pertamanya adalah ilmu yang saya pelajari dan amalkan. Keduanya adalah orang yang saya temui dan berurusan. Maka dengan itu saya mesti belajar benda baru setiap masa, bertemu dan berurusan dengan orang-orang yang baik yang sepatutnya sahaja !!! .

N2> Hidup mesti ada matlamat. Tetapkan sebuah matlamat. Bila kita mengejar matlamat, wang akan datang kepada kita. Tapi bila kita mengejar wang, hidup kita akan lari dari matlamat kita.

N3> Berlian terbentuk dari Karbon dengan tekanan lebih 400Ribu psi dan kepanasan 400C jauh 100 batu ke perut bumi.Mengikut kajian Jasad kita juga mengandungi 18% karbon. Maka dengan ilmu(tekanan) dan semangat (kepanasan) serta pengalaman(jauh melata dibumi), moga-moga terbentuklah diri kita seindah dan senilai Berlian !!!

N4> Seorang Pengusaha IKS yang menghasilkan produk kicap , Sos Tomato dan cili memberitahu saya bahawa produknya tidak di pamerkan di Mydin Putrajaya atas alasan ruang pameran yang terhad, maka di utamakan kepada produk yang laris-laris sahaja ....??? Buat produk senang tapi nak jual payah, Bagaimana mahu Berjaya dalam menjual ???

N5> Seorang kenalan yang berniaga produk pelangsingan, menasihati saya supaya menurunkan 3 kg berat badan untuk BMI>ideal, serta kempiskan perut untuk lebih mancho. Businesman kena selalu kelihatan segak dan bergaya serta penampilan yang meyakinkan. Ada pendapat mengatakan bahawa Bisnesman kena perut boroi sebagai tanda bisnes maju, benarkah begitu ???

N6> Fakta yang mengejutkan :100,000 Syarikat yang berdaftar dengan SSM di dapati Tidak Aktif dan sejak April 09 pula 23,500 pemilik membatalkan syarikat mereka. Adakah ini akibat dari kemelesetan ekonomi atau kerana sikap hangat-hangat tahi ayam atau kenapa mereka gulung tikar ???

N7> Para Usahawan , Pengusaha dan Syarikat koperat pastinya mempunyai matlamat Jualan Jangka Panjang/ Jangka Pendek yang hendak dicapai, 4 soalan yang ASAS perlu dijawab bagi mencapai matlamat Jualan :-
1. Jumlah Hasil jualan yang hendak di capai ?
2. Bilakah masanya matlamat itu hendak di capai ?
3. Bagaimanakah matlamat itu dapat di capai ?
4. Dimanakah kedudukan kita sekarang ?

N8> Dasar membina Jutawan Individu Melayu melalui konsep penswastaan telah gagal, dengan kaedah pendekatan kapitalisme ekstrem, model Anglo-saxon menyebabkan yang kaya bertambah kaya dan yang miskin terus melarat, marilah kita kembali kepada Konsep Ijtimaaii !!!

N9> Kata seorang pujangga: Apabila Allah ingin menganugerahi seseorang dengan Kurniaan yang Tinggi, Dia akan terlebih dahulu melatih Fikiran mereka mengatasi Penderitaan dan saraf serta tulang untuk berkerja keras. Mereka di dedahkan dengan Kelaparan dan Kesukaran. Bila semuanya telah bersiapsedia maka di makbulkan doa dan segala janjiNya dikotakan.

N10> Sebuah Kejayaan adalah hasil dari kesempurnaan kerja keras dan belajar dari kegagalan serta tidak pula malu bertanya apa jua perkara yang tidak tahu.

N11> Tip berpakaian : Berpakaian sesuai dengan usia dan jenis pekerjaan. Pemilihan warna hendaklah sesuai denga aura badan sendiri > Pandai membezakana pakaian ke pejabat, pakaian ke majlis rasmi , pakaian ke majlis keramaian, ke majlis kahwin dan bersantai !!!

N12> Tip Berjabat Tangan : Berjabatlah dengan penuh kesopanan dan kehangatan dengan mata saling berpandangan dan mengukir senyuman. Jangan bersalam dengan acuh tak acuh macam tak ikhlas sahaja. Nanti orang meluat!!!

No comments: