7 Petua @ Hidup Ceria dan Sihat serta Awet Muda !


1.PEMIKIRAN POSITIF
>Kajian pakar mendapati bahawa Sistem Imunisasi badan "mendengar" percakapan Minda. Menggeluh, Merungut, Merenggek akan melambatkan penyembuhan. Manakala berfikiran Positif, berdoa , bersyukur dan reda serta bersangka baik akan meningkatkan sistem imun dan mempercepatkan penyembuhan.
2.PEMAKANAN
 >Pakar Perubatan berpendapat punca utama masalah kesihatan adalah akibat dari pemakanan yang tidak seimbang. Makanan segera burger, pizza, hotdog, ayam goreng mempercepatkan kegemukan dan melajukan penuaan. Makanan penghuni surga adalah buahan segar, susu segar, madu asli.Penghuni surga sentiasa muda dan tidak akan tua tua.
Kajian terhadap ribuan responden memdapati mereka yg memakan buah buahan menjadi golongan yang paling rendah kadar mengidap penyakit kencing manis, darah tinggi, kanser dan sakit jantung -American Diabetes Assoc.
Ada buahan yang tinggi indek Glisemik(karbohidrat tidak baik) spt durian, mempelam, betik dan tembikai . Maka utamakan buahan yg rendah indek Glisemiknya!!
3. MINUMAN
>Doktor menyarankan minum sekitar 8 gelas air sehari. Jenis air yg patut dielakkan adalah semua jenis minuman berkarbonat, jus buahan yg ditambah gula, susu tanpa lemak dan rendah lemak, minuman bertenaga dan minuman berAlkohol. Kenapa sangat perlu meminum air semula jadi? 75% air dlm otot-otot, 82% air dlm darah, 95% air dlm paru paru, 85% air dlm otak dan 25% air dlm tulang.
4. SENAMAN
>Kajian pakar mendapati senaman yang berlebihan hingga kehilangan lebih 2,000 kalori seminggu akan mencepatkan penuaan. Patutlah ahli sukan lasak spt tinju, angkat berat dan bina badan dan juga buruh kasar lebih cepat dimamah usia.
5. PENJAGAAN KULIT
>Mengikut pakar kulit ada 6 punca utama kulit cepat berkedut dan geleber, antaranya adalah pancaran matahari UVA dan lebihan gula. Maka pesanan kpd para jelita yang mahu kekalkan kulit halus lagi mulus~jadilah puteri sinaran bulan yang tidak mengambil minuman dan makanan manis secara berlebihan !!
6. PEMAKANAN TAMBAHAN
>Benarkah Pemakanan Tambahan yang banyak dipromosi oleh ramai perempuan anggun di pasaran berkesan utk merangsang proses awet muda? Tuan Puan, Saudara/i ada ambil food supliment apa? Sila kongsi pengalaman !!
7. TEKANAN/ STRES
>Tindakbalas positif kpd tekanan membawa kemajuan dan kejayaan ! Tindakbalas negatif membuatkan Stres? Merenung kata kata Dr. Hans Seyle~"setiap tekanan meninggalkan parut yg nyata dan organisma akan tertekan lalu menjadi semakin tua" Penawar kpd Stres adalah Syukur dan Redha !!


Mengikut A.J.Reb Mater~"banyak orang mengorbankan kesihatan demi wang ringgit dan kekayaan, kemudian terpaksa menghabiskan kekayaan itu utk kesihatan"

>Nota : catitan ini adalah merujuk kepada Buku Dr Zainah Mokhtar - Awet Muda 7 Rahsia Kesihatan holistik.

No comments: